شناخت انواع یقه

شناخت انواع یقه

-یقه‌ها در درجه اول براساس چند ویژگی کلی تقسیم‌بندی می‌شوند. گروه اول یقه‌های خطی مثل یقه گرد، گروه دوم یقه‌های ایستاده مثل یقه دیپلمات یا ایرانی و آخرین گروه یقه‌های برگردان هستند مثل یقه انگلیسی، البته یقه‌های برگردان گاهی با پایه و گاهی بدون پایه هستند. البته تقسیم بندی و اسامی انواع یقه در فرهنگ مد هر کشوری ممکن است متفاوت باشد اما واضح است که همگی دسته ای از یقه های اولیه را پایه و اساس طراحی دیگر یقه ها می دانند

یقه گرد اولین یقه‌ای است که باید بشناسیم و درواقع پایه همه یقه‌هاست. یقه گرد خطی منحنی و قرینه دور گردن است، یکی از انواع یقه که معمولا به خاطر سادگی تاثیر چندانی روی چهره و استایل ندارد و برای اغلب افراد مناسب است. بسته یا باز بودن یقه گرد مهمترین عامل تاثیرگذاری آن بر اندام و استایل است. یقه گرد خیلی برای افراد چاق مناسب نیست. یقه گرد باز شانه‌ها را کوچک‌تر نشان می‌دهد و برای افرادی با سرشانه و قفسه سینه پهن مناسب‌تر است. اگر بازی یقه گرد به سمت پایین باشد مطمئنا برای افرادی با سرشانه معمولی بهتر است. فراموش نکنید که یقه گرد تا حدی گردی صورت را بیشتر نمایان می‌کند پس اگر از گردی صورت خوشتان نمی‌آید بهتر است سراغ یقه گرد نروید.

یقه هفت همان‌طور که از نامش پیداست شبیه به عدد ۷ است، در انگیسی به آن یقه V شکل گفته می‌شود. یقه هفت برخلاف یقه گرد به خاطر زاویه تندی که دارد برای افرادی که صورت‌های زاویه‌دار و چانه کشیده دارند مناسب نیست مگر اینکه این گروه از افراد به زاویه‌دار بودن صورت‌شان علاقه مند باشند و بخواهند بر این ویژگی تاکید کنند. هرچه یقه هفت بلندتر باشد گردن بلندتر و قد کشیده‌تر به نظر می‌رسد و برعکس اگر یقه هفت کوتاه باشد بر گردی صورت، کوتاهی گردن و پهنی شانه و سینه تاکید می‌کند.

یکی از انواع یقه که به خاطر شباهت به سیلوئت و خط قایق با نام  قایقی معرفی می‌شود، از دو خط افقی در جلو و پشت لباس تشکیل می‌شود و هرچه این دو خط افقی به خط شانه نزدیک‌تر باشند گردن کوتاه‌تر و صورت گردتر به نظر می‌رسد. به خاطر امتداد خط افقی در شانه و تاکید بیش از حد بر آن، یقه قایقی برای افرادی که شانه پهن و استخوان بندی درشتی در قسمت شانه هستند چندان مناسب نیست.

کی دیگر از یقه‌های خطی یقه خشتی با فرم مربع یا مستطیل است. زوایای یقه خشتی را می‌توانید برطبق ویژگی‌های صورت و گردن تغییر دهید. یقه خشتی همانقدر که مناسب افرادی با صورت مثلثی است، برای افرادی با صورت مستطیل و چانه چهارگوش نامناسب است و بهترین فرم صورت برای پوشیدن یقه خشتی فرم بیضی است. در این یقه هم اگر بازی یقه به سمت پایین باشد و در سرشانه یقه باز نباشد می‌تواند بر کشیدگی گردن تاثیر خوبی بگذارد ولی در غیر این صورت حتی ممکن است گردن کوتاه و پهن هم به نظر بیاید.

یکی از انواع یقه خطی که محبوب خانم‌هاست و میتوان گفت جزو اولین یقه‌های ترکیبی هم محسوب می‌شود یقه دلبری است. این یقه تقریبا برای همه اندام‌ها مناسب است و اگر هم برای اندامی خیلی متناسب نباشد، این امکان وجود دارد که براساس میزان باز یا بسته بودن برش یقه آن را مناسب آن اندام طراحی کرد.

یقه ب ب، در گروه یقه‌های برگردان، بدون پایه و البته فلت قرار می‌گیرد. فرم خط بیرونی آن شبیه یقه گرد است و برای گردن‌های بلند، صورت‌های کشیده و مثلثی مناسب‌تر است. یقه شکاری نیز با یقه ب ب هم‌گروه و اساس کلی آن شبیه یقه ب ب است. تفاوت اصلی این دو یقه در برگردان آن‌هاست که در یقه شکاری لبه برگردان نوک تیز است و به همین خاطر گردن را بلندتر نشان می‌دهد.

می‌رسیم به انواع یقه ایستاده، این یقه‌ها در فرم‌های اولیه تفاوت‌های اندکی در جزئیات با هم دارند. یقه چینی که به آن سرداری هم می‌گویند یکی از متدوال‌ترین یقه‌های ایستاده است. اسم این یقه به خاطر لباس سنتی مردم چین که این یقه را دارد چینی انتخاب شده است. این سبک یقه‌ها به طور کلی حالتی رسمی به ظاهر فرد می‌دهند و بیش از همه برای افرادی با صورت و گردن کشیده، بلند و استخوانی مناسب هستند و بالاتنه را بلندتر از حد عادی نشان می‌دهد. لبه های این یقه روی هم نمی‌آید و اگر لبه ها منحنی شود به آن یقه ایستاده فرنچی هم می‌گویند.

دیگر یقه ایستاده یقه ایرانی است که البته نام های دیگر آن دیپلمات و آخوندی است. لبه‌های این یقه برخلاف یقه چینی در قسمت جلو روی هم قرار می‌گیرد و با دکمه بسته می‌شود. تاثیر این یقه شبیه به همان یقه ایستاده یا چینی است.

یقه اسکی دراقع ترکیبی از یقه ایستاده و برگردان است و بیشتر در لباس‌های زمستانی و بافت‌ها استفاده می‌شود. شکل این یقه شبیه یک لوله بافتنی است که تا زیر چانه بالا می‌آید و اضافه آن روی قسمت زیرین برمی‌گردد. این یقه به خاطر استفاده از آن در فصل سرما و لباس‌های اسکی به این نام معروف شده است. اگر به پوشیدن این یقه علاقه دارید بهتر است دقت کنید که این یقه برای افرادی با گردن کوتاه و پهن مناسب نیست به خصوص که لباس‌های بافتنی حجم ایجاد می‌کنند و تمام این ویژگی‌ها چندبرابر خواهد شد. علاوه براین یقه اسکی باعث می‌شود بالاتنه و به طور کلی قد کوتاه‌تر به نظر برسد، بنابراین اگر می‌خواهید لباسی با یقه اسکی بپوشید بهتر است از مدل‌های کوتاه‌تر و بافت‌های ظریف‌تر استفاده کنید.

انواع یقه‌ برگردان همان‌طور که پیش‌تر گفتیم در دو دسته بندی بدون پایه یا با پایه و گرد یا هفت قرار می‌گیرند. یکی از رایج‌ترین یقه‌های برگردان یقه انگلیسی است. یک یقه هفت دو تکه است که در قسمت برگردان روی لباس با دو لبه نوک تیز شکل حرف دال را به وجود می‌آورد. کوتاهی و بلندی هفتی این یقه و البته میزان باریک یا پهن بودن قسمت برگردان در تاثیر یقه براندام و استایل بسیار مهم است. همچنین یقه بلیزری یکی از یقه‌هایی است که از فرم یقه انگلیسی الهام گرفته و تفاوتش با آن نوکِ تیزِ قسمت برگردان یقه است که باعث می‌شود نگاه بیشتر به سمت شانه‌ها هدایت شود.

آرشال یکی دیگر از انواع یقه برگردان هفت محسوب می‌شود که قسمت برگردان ساده و منحنی بدون زاویه نوک تیزی همچون شال در امتداد یقه هفت قرار می‌گیرد. بسیاری از تاثیرات یقه آرشال بر استایل همچون یقه انگلیسی است اما میزان پهنای برگردان و بلندی یقه می‌تواند هرکدام از اثرات یقه را در اندام‌های مختلف تغییر دهد.

یقه امریکایی همچون یقه آرشال هفت است و یک برگردان یک تکه دارد اما این برگردان پهن با گوشه‌های نوک تیز و زاویه‌داری طراحی می‌شود. در این مدل یقه هرچه بلندی هفتی بیشتر شود قد بالاتنه بلندتر به چشم می‌آید و و هرچه برگردان یقه پهن‌تر باشد بالاتنه‌ پرتر و پهن‌تر دیده می‌شود.

یکی دیگر از انواع یقه برگردان که کمی هم به یقه ملوانی شباهت دارد یقه کرواتی یا پاپیونی است. در این مدل درامتداد یقه قسمتی اضافه شده که در جلوی لباس به صورت کروات یا پاپیون گره می‌خورد. فرم‌های گوناگون و اندازه کروات و پاپیون در این یقه می‌تواند تاثیرات متفاوتی بر اندام بگذارد. یقه شال هم تا حدودی به این یقه شباهت دارد با این فرق که قسمت شال یقه می‌تواند آزاد تا خط انتهایی لباس باز بماند و گره نخورد.

telegram: @mozhaanmod
instagram: amozeshgahemozhan

website: www.sarayemozhan.com
44060927.44016157تلفن:
09124787763

 

ارسال شده توسط ادمین موژان
آکادمی طراحی و دوخت سرای موژان به آینده ای می اندیشد که در ان تمامی بانوان سرزمین به بابلاترین سطح دانش و مهارت در دنیا دست یابند.

مقالات مرتبط:

بدون نظر

برای ثبت نظر باید وارد شوید