جشنواره مدو لباس فجر

جشنواره مدو لباس فجر

نرگس آبیار مطرح کرد

جشنواره مد ولباس فجر باعث شکوفایی فرهنگ اصیل ایرانی می‌شود

کارگردان «شبی‌ که ماه کامل شد» گفت: هشتمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با همکاری طراحان و تولید کنندگان کشور می تواند به شکوفاشدن فرهنگ و رونق بازار اقتصادی پوشاک کشور کمک کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نرگس آبیار نویسنده و کارگردان که در اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر لباسی آراسته به هنر سوزن دوزی زنان بلوچی را به تن داشت، گفت: به عنوان یک هنرمند دوست دارم لباسی را بر تن کنم که برگرفته از فرهنگ اصیل و غنی کشورم ایران باشد. لباسی با هویت که هنگام پوشیدن آن هویتی از فرهنگ ایران را تبلیغ کند و جشنواره فیلم فجر به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی و هنری مکان مناسبی برای تبلیغات لباس های مختلف و سنتی ایران است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در مراسم اختتامیه فیلم فجر لباسی آراسته به هنر سوزن دوزی زنان بلوچی را به تن کرده بود، افزود: بخشی از صحنه های فیلمبرداری فیلم «وقتی ماه کامل شد» در استان سیستان و بلوچستان انجام شده بود و من در این مدت  با هنر سوزن دوزی مردم بلوچ آشنا شدم، بنابراین در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر فرصت را غنیمت شمرده و لباسی آراسته به هنر زیبای سوزن دوزی منحصر به فرد کشورم را برتن کردم.

آبیار با بیان اینکه نقش، نقوش و رنگ های مختلف لباس اقوام ایرانی مانند خلقت بشر است که هیچ کدام از این نقش و نگارها و رنگها شبیه به هم نیستند، اظهار کرد: زنان سیستان و بلوچستان به هنر سوزن دوزی مسلط هستند، هنر سوزن دوزی مردم بلوچ، هنری منحصر به فرد است که فقط در ایران می توان این هنر را دید، هنری که در هیچ جای این جهان نمی توان آن را یافت.

وی ادامه داد: در جشنواره هایی مانند فیلم فجر، هنرمندان همیشه به عنوان یک الگو مورد توجه مردم قرار دارند، انتخاب لباس توسط هنرمندان در جشنواره های مختلف از جمله فیلم فجر سلیقه ای است. برای تبلیغ فرهنگ با هویت و اصیل ایرانی باید لباس هایی را طراحی و تولید کرد که قشر بازیگر و هنرمند را به پوشیدن لباس های آراسته به  فرهنگ اصیل ایرانی ترغیب و تشویق کرد.

برنده سیمرغ بلورین سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ادامه داد: پیش از آنکه ما لب به سخن گشاییم و شخصیت خود را با زبان معرفی کنیم این لباس است که با دیگران سخن می گوید، بنابراین پوشش و آراستگی نه تنها برای مردم بلکه برای هنرمندان و بازیگران نیز بسیار مهم است.

آبیار با بیان اینکه طراحان کشورمان وارد عرصه جدیدی در حوزه طراحی مد و لباس ایرانی به ویژه در جشنواره مد و لباس فجر شده اند، تصریح کرد: جای خوشحالی است که طراحان بسیار زیادی برای طراحی لباس های مناسبتی مختلف وارد عرصه مد و لباس شدند و انگیزه اصلی همه آنها به کارگیری نمادها و نشانه های ایرانی و اسلامی در خلق لباس های باهویت است. در حوزه مد و لباس نیز برند های بسیار خوبی وارد بازارشده است .

این کارگردان موفق کشورمان با بیان اینکه نباید از داشته ها و گنجینه های  فرهنگی و اصیل کشور غافل شد، گفت: بهتر است لباس هایی برای هنرمندان و بازیگران طراحی شوند که تلفیقی از سنت و مدرنیته باشد تا ذائقه های مختلف را پاسخ بدهد به نظر من طراحان می توانند از پتانسیل لباس اقوام ایرانی که دارای ظرفیت های بالایی است استفاده کنند و با تلفیق سنت و مدرنیته، مد و لباس ایرانی و اسلامی را به جامعه و بخصوص به بازیگران عرصه سینما و تلویزیون عرضه کنند که دارای نشانه هایی از فرهنگ غنی ایران باشد.

آبیار نظر خود را در مورد هنر سوزن دوزی مردم سیستان و بلوچستان اینگونه بیان کرد: سوزن دوزی از هنرها و صنایع دستی اصیل ایرانی است که خاستگاه آن استان سیستان و بلوچستان و به ویژه شهرستان ایرانشهر است. هنری که طرح های آن از اندیشه زن بلوچ سرچشمه می گیرد و به هنر دستش به روی پارچه نقش می بندد. این نقش آفرینی را زن بلوچ با کمک سوزن و قلاب انجام می دهد و نخ هایی با رنگ های بسیار و از همه مهمتر خلاقیت که از درون او سرچشمه می گیرد. وقتی چنین گنجینه ای در کشور داریم باید در جهت توسعه آن بکوشیم من به عنوان یک هنرمند از سوزن دوزی مردم بلوچ غفلت نکردم و در مراسم اختتامیه لباسی پوشیدم که دوست داشتم.

وی در پایان گفت: جشنواره مد و لباس فجر به معرفی لباس های ایرانی کمک کرده و وضعیت اقتصادی را در حوزه مد و پوشاک رونق می بخشد.در واقع این جشنواره می کوشد لباس هایی مناسب با عرف و فرهنگ جامعه را وارد بازار مصرف کند.

telegram: @mozhaanmod
instagram: amozeshgahemozhan

website: www.sarayemozhan.com
44060927.44016157تلفن:
09124787763

ارسال شده توسط ادمین موژان
آکادمی طراحی و دوخت سرای موژان به آینده ای می اندیشد که در ان تمامی بانوان سرزمین به بابلاترین سطح دانش و مهارت در دنیا دست یابند.

مقالات مرتبط:

بدون نظر

برای ثبت نظر باید وارد شوید