تاریخچه خیاطی

تاریخچه خیاطی

خیاطی چیست و چگونه شکل گرفت:
واژه خیاط (درزی) به شخصی گفته میشود که با پارچه و یا چرم بتواند پوششی برای بدن انسان ایجاد کند. بدین ترتیب انواع لباس های مردانه، زنانه و بچه گانه بوسیله فرد خیاطی ساخته شده و به مصرف کننده تحویل میگردد.

در خیاطی امروزی از دستگاه چرخ خیاطی استفاده می شود. این دستگاه برای دوختن جامه بکار برده میشود. چرخ خیاطی یکی از مهمترین ابزار به کار رفته توسط خیاط ها می باشد و پس از انقلاب صنعتی ساخته شد.

به زبان فارسی تاجیکی به چرخ خیاطی،ماشین دوزندگی می گویند. هنر خیاطی یکی از شغل های زیبا و صنعتی می باشد، که هم به صورت خانگی و هم به شکل صنعتی استفاده میشود. کار خیاطی امروزه علاوه بر اینکه در خانه به عنوان یک مهارت محسوب می شود نیز، می تواند به عنوان یک ابزار اقتصادی و همچنین باعث صرفه جویی در وقت نیز به حساب می آید. به عنوان مثال تهیه و دوخت یک کیف کوچک دستی علاوه بر لذت استفاده از هنر دست خویش برای، برای ما عاملی مهم و اصلی در صرفه جویی زمانی و همچنین اقتصادی نیز بشمار می رود.

تاریخچه چرخ خیاطی:
نخستین دستگاه چرخ خیاطی توسط “تامیس سنت” در کشور انگلستان ساخته شد. او ماشینی در سال 1790 میلادی به ثبت رسانید که کارش بسیار شبیه به دوخت زنجیره ای عصر حاظر بود، لیکن هدف از ساخت این ماشین بیشتر دوختن وسایل چرمی بود، ولی هرگز این ماشین مورد استفاده قرار نگرفت و مخترع آن از اختراع خود سودی نبرد. سرانجام در سال 1830 میلادی شخصی به نام “بارتلمی تیمونیه” که خیاط فرانسوی فقیری بود، موفق شد با ذوق و ابتکار خلاقانه خود چرخ خیاطی را ابداع کند که بسیار شبیه چرخهای خیاطی امروزی بود.

Telegram: Mozhanmod

Instagram: Amozeshgahemozhan

website : sarayemozhan.com

ارسال شده توسط ادمین موژان
آکادمی طراحی و دوخت سرای موژان به آینده ای می اندیشد که در ان تمامی بانوان سرزمین به بابلاترین سطح دانش و مهارت در دنیا دست یابند.

مقالات مرتبط:

بدون نظر

برای ثبت نظر باید وارد شوید