انواع سوزن

انواع سوزن

معرفی انواع سوزن در خیاطی

 

انتخاب سوزن مناسب در خیاطی یکی از مهم ترین قسمت های قابل توجه است.. چراکه ممکن است با انتخاب یک سوزن اشتباه؛ پارچه، چرخ خیاطی و خود سوزن آسیب ببینند. ما باید بدانیم برای هر نوع پارچه و دوختی چه نوع سوزن با چه سایز و اندازه ای انتخاب کنیم و هر چند وقت یکبار آن را تعویض کنیم (و البته چگونه!). در این نوشته تمام چیزی که باید راجع به سوزن بدانید به شما آموزش داده می شود.

 

1. سوزن دست دوزی

این سوزن صرفا جهت دوخت با دست به کار می برد که دارای سایز های مختلف با طول و قطر متفاوت می باشند که باید مناسب با نوع پارچه اندازه ی آن تعیین شود.

گاهی از سوزن نخ کن نیز جهت نخ کردن سوزن استفاده می شود.

2. سوزن ته گرد

از این نوع سوزن برای اتصال موقت درزها و قطعات لباس پیش از دوخت استفاده می شود. استفاده از این سوزن باعث می شود که در هنگام دوخت از مسیر اصلی خارج نشوید و دوخت تمیز تری داشته باشید.

نکته: حتما در حین دوخت این سوزن ها را به محض نزدیک شدن به سوزن اصلی چرخ خیاطی از لباس جدا کنید در غیر این صورت سوزن چرخ شما آسیب می بیند.

برخی در حین مار با سوزن های ته گرد از انگشتانه جهت حفاظت انگشت خود از فرو رفتگی سوزن استفاده می کنند.

 
سوزن ته گرد
 

3. سوزن چرخ خیاطی

این سوزن ها دارای شماره های 10 الی 18 می باشند. شماره سوزن دلالت بر پهنای سوزن دارد. اساسا کلفت ترین سوزن دارای بزرگترین شماره می باشد. اندازه های کوچک تر سوزن برای پارچه های نازک و اندازه های یزرگ تر سوزن برای پارچه های ضخیم به کار می رود.

جهت انتخاب شماره ی سوزن برای چرخ خیاطی خود اید به نوع پارچه توجه کنید. پرکاربرد ترین شماره های سوزن 12 و 14 می باشند. این شماره ها بر اساس سیستم شماره گذاری آمریکایی می باشدو

در سیستم شماره گذاری اروپایی پرکاربرد ترین شماره سوزن ها 60 تا 120 می باشد.

اندازه های لازم سوزن برای انواع پارچه
نوع پارچه نام پارچه اندازه سوزن
ظریف – خیلی سبک توری نازک – ابریشمی نازک 8 یا 9
سبک (نازک) آستری – مخمل نازک – ابریشمی 9 ، 10 یا 11
متوسط وزن (معمولی) پنبه ای – کرپ – بافت – پوپلین – پشمی – پارچه کشی – فلانل (نوعی پارچه پشمی) – کتان – اسپندکس(پارچه کشی مخصوص لباس های ورزشی) – موسلین (یک نوع پارچه پنبه ای که بیشتر برای پشت لباس به کار می رود) 12 یا 14
سنگین (ضخیم) پارچه های پشمی بافتی – پارچه های پشمی و نخی راه راه مردانه – پارچه های ساخته شده از پشم و پوست گوسفند – پارچه های مخصوص جین – چرم – پارچه پرده 14 یا 16
خیلی سنگین برزنتی سنگین – چرم سنگین (ضخیم) – پارچه های جین کلفت 16 یا 18
 

4. سوزن استرج و ژرسه دوزی

هر دو این سوزن ها برای پارچه های کشی به کار می روند با این تفاوت که سوزن استرج برای پارچه های بسیار کشی و سوزن ژرسه برای پارچه متوسط کشی استفاده می شود.

 
 

5. سوزن دو قلو

متشکل از دو سوزن است که روی یک میله کار گذاشته شده اند. این سوزن دو دوخت صاف و موازی را به وجود می آورد و هر کدام به یک نخ جدا نیاز دارند.

از این سوزن برای دوخت های تزیینی و سر دوزی استفاده می شود.

 
سوزن دو قلو
 

و دیگر انواع سوزن ها مانند: سوزن شارپ – منجوق دوزی – ژور دوزی و سه گوش مخصوص پارچه ها و دوخت های خاص وجود دارند که می توانید از آنها استفاده کنید.

 

هر چند وقت یکبار سوزن چرخ خیاطی خود را عوض کنیم؟

 

برخی از خیاطان برای هر پروژه خیاطی سوزن خود را عوض می کنند. حداقل زمان پیشنهادی برای تعویض سوزن 8 تا 10 ساعت بعد از استفاده از آن است حتی اگر احساس می کردید که سوزن خوب کار می کند. سوزن مخصوص پارچه های پشمی می تواند بعد از 15 ساعت استفاده تعویض شود.

telegram: @mozhaanmod
instagram: amozeshgahemozhan

website: www.sarayemozhan.com
44060927.44016157تلفن:
09124787763

 
ارسال شده توسط ادمین موژان
آکادمی طراحی و دوخت سرای موژان به آینده ای می اندیشد که در ان تمامی بانوان سرزمین به بابلاترین سطح دانش و مهارت در دنیا دست یابند.

مقالات مرتبط:

بدون نظر

برای ثبت نظر باید وارد شوید